W spotkaniu uczestniczyli również: Poseł na Sejm RP Ryszard Galla, Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OUW Mirosława Kwatek - Hoffmann, Kierownik Oddziału Organizacji i Mniejszości Narodowych w WPS Małgorzata Raczyńska - Łukaniszyn, Wicekurator Oświaty Rafał Rippel, Pełnomocnik Opolskiego Kuratora Oświaty ds. Mniejszości Narodowych i Etnicznych oraz Kontaktów Zagranicznych Andrzej Popiołek oraz asystenci romscy: Magdalena Rutkowska, Tobiasz Kuca, Inga Mirga, Katarzyna Goman i Bronisława Mirga.
Celem spotkania było wsparcie asystentów romskich w realizacji zadań w zakresie edukacji dzieci romskich, kontaktów z władzami samorządowymi, z Kuratorium Oświaty i ze społecznością lokalną, prezentacja wstępnego Raportu o sytuacji mniejszości romskiej w województwie opolskim, w części dotyczącej edukacji, przedstawienie roli asystenta romskiego w edukacji dzieci romskich, w tym omówienie:
- problemów w pełnieniu funkcji asystenta romskiego;
- problemów uczniów romskich;
- współpracy asystentów romskich z władzami szkoły i samorządu oraz rodzicami uczniów romskich oraz przyjęcie dalszych kierunków działań i wniosków do Raportu.
Na zakończenie rozmów przyjęto następujące ustalenia:
1. rozpoznać czy nieobjęcie dzieci romskich wychowaniem przedszkolnym ma wpływ na kierowanie dzieci do szkół specjalnych,
2. ustalić faktyczną liczbę dzieci romskich w wieku przedszkolnym i możliwość włączenia ich do wychowania przedszkolnego,
3. rozpoznać możliwości w zakresie uelastycznienia zakresów obowiązków i czasu pracy asystentów romskich lub innej formuły zatrudnienia,
4. zorganizować przez Kuratorium Oświaty spotkań:
- z udziałem asystentów romskich i dyrektorów szkół nt. realizacji obowiązku szkolnego przez dzieci należące do mniejszości;
- z udziałem poradni psychologiczno - pedagogicznych, dyrektorów szkół specjalnych i wychowawców dzieci, nt. szkolnictwa specjalnego;
- wizytacja miejsc pracy asystentów romskich,
5. zorganizować spotkanie robocze z udziałem Kuratora Oświaty, przedstawiciela Marszałka Województwa Opolskiego i asystentów romskich w zakresie udzielenia pomocy w sporządzeniu projektu w ramach PO - KL dot. szkolenia lub kursu dla asystentów romskich podnoszącego ich kwalifikacje,
6. uzupełnić Raport o zgłoszone problemy i ustalenia oraz przekazać do konsultacji uczestnikom spotkania.