Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Podatek na kontrakty gwiazdorskie

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Wreszcie poznaliśmy szczegóły dotyczące planów nowelizacji ustawy medialnej. Wczoraj, resort kultury ujawnił 18-stronicowy dokument prezentujący nową koncepcję finansowania mediów publicznych.

Zakłada on likwidację abonamentu i zastąpienie go opłatą audiowizualną. W Radiu Zet minister kultury Bogdan Zdrojewski po raz kolejny podkreślił, że opłata ta będzie powszechnym obowiązkiem.

Zamieszczony na oficjalnej stronie MKiDN dokument "Koncepcja zasad finansowania mediów publicznych", to propozycja szeregu zmian, których wdrożenie miałoby umożliwić stabilne funkcjonowanie publicznego nadawcy, a także jego większą misyjność. Najistotniejsze propozycje resortu kultury dotyczą likwidacji przestarzałego i mało funkcjonalnego systemu abonamentowego i zastąpienie go powszechną opłatą audiowizualną w wysokości 10 zł. Zgodnie z projektem, do uiszczenia takiej opłaty zobowiązane byłoby każde gospodarstwo domowe.

"Gospodarstwo domowe jest rozumiane jako zespół osób mieszkających i utrzymujących się wspólnie albo jedna osoba utrzymująca się samodzielnie" - czytamy w dokumencie.

MKDiN podkreśla, że taki model funkcjonowania mediów publicznych stosowany jest z powodzeniem w wielu krajach europejskich m.in. w Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, Holandii oraz Czechach.

Projekt resortu kultury zakłada stworzenie specjalnego Funduszu Misji Publicznej, który byłby finansowany z części środków uzyskanych z opłaty audiowizualnej. "Środki w nim gromadzone przyznawane byłyby w ramach konkursów na poszczególne przedsięwzięcia programowe. Podmiot, który uzyskałby dofinansowanie, byłby zobowiązany do jak najszerszego udostępnienia danej audycji" - czytamy na stronie MKiDN.

Projekt zakłada również kilka zmian związanych z poszerzeniem obecnego katalogu osób zwolnionych z uiszczania opłaty audiowizualnej. Najważniejszą z nich jest obniżenie wieku wymaganego do zwolnienia z 75 do 67 lat.

W rozmowie z Radiem Zet, Bogdan Zdrojewski odniósł się także do kwestii amnestii dla osób, które przestały płacić abonament po słynnym wystąpieniu Donalda Tuska (premier określił wówczas abonament RTV mianem "haraczu"). Minister kultury zaznaczył, że taka amnestia byłaby możliwa, ale dopiero po wprowadzeniu nowego systemu finansowania mediów publicznych "Wtedy można się zastanawiać, czy opłaty zaległe mogłaby objąć amnestia" - podkreślił Zdrojewski.

Wciąż nie wiadomo, kiedy projekt rewolucji w finansowaniu mediów publicznych mógłby wejść w życie. Zdrojewski wielokrotnie podkreślał, że rozpoczęcie sejmowych prac nad nowelizacją ustawy medialnej zależy w dużej mierze od woli politycznej. Woli, której w Sejmie obecnie nie ma. Póki co, projekt założeń do nowelizacji ustawy medialnej spoczywa więc w sejmowej "zamrażarce". Kiedy ją opuści? Tego nie wie nawet sam minister kultury.

W rozmowie z radiową "Jedynką", rzecznik rządu Małgorzata Kidawa-Błońska podkreśliła, że rząd zakłada wprowadzenie opłaty audiowizualnej jeszcze podczas obecnej kadencji Sejmu, czyli w ciągu najbliższych dwóch lat.

Podstawą finansowania mediów publicznych jest wnoszenie abonamentu radiowo-telewizyjnego. Podstawą do jego naliczania jest liczba zarejestrowanych przez użytkownika odbiorników. 1 stycznia 2014 r. nastąpiła podwyżka tej opłaty. Opłata abonamentowa za używanie odbiornika radiowego wynosi obecnie 5,90 zł miesięcznie, a za używanie odbiornika telewizyjnego lub radiowego i telewizyjnego - 19,30 zł miesięcznie.


INTERIA.PL



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Czwartek 18 kwietnia 2024
Imieniny
Apoloniusza, Bogusławy, Go?cisławy

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl