Z nowych, uproszczonych formularzy przez cały luty mogli korzystać klienci oddziałów ZUS w Jaśle, Toruniu i Warszawie. Przygotowane, do przetestowania w pilotażu, formularze były zarówno dużo krótsze, jak i prostsze w doborze użytego w nich słownictwa. Samodzielne wypełnienie druków miało nie nastręczać trudności. Na bazie
60 dotychczasowych wniosków utworzono 40 nowych, co w założeniu miało ułatwić ich właściwy wybór. Wyniki, wypełnianej w pilotażu, ankiety jasno wskazują, że klienci oceniają nowe druki pozytywnie.
Zmiany, które zostały dostrzeżone przez klientów to zmniejszenie liczby stron i danych do wypełnienia. Ponadto prostota zwrotów i poleceń, a także czytelność podpowiedzi
i wyjaśnień. Wszyscy mający styczność z nowymi formularzami mogli ocenić jakość nowych wniosków w 5 stopniowej skali. Średnia wystawionych blisko 5,5 tys. ocen przekroczyła 4. Co istotne, Zakład zdecydował się wprowadzić do niektórych formularzy jeszcze pewne poprawki, które sugerowali klienci, jak wytłuszczenie najważniejszych informacji, czy powiększenie czcionki.
Po uzyskaniu tak pozytywnej opinii klientów w pilotażu, w kwietniu nowe uproszczone formularze zaczną już obowiązywać w całym kraju, we wszystkich placówkach ZUS.
- Jesteśmy przekonani, że klienci korzystający z usług Zakładu w naszym regionie będą zadowoleni z nowych formularzy. To dopiero początek, bo do końca roku ZUS będzie pracował nad uproszczeniem kolejnej partii dokumentów – informuje Sebastian Szczurek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa opolskiego.
Nie tylko formularze
Od początku roku w ramach akcji „Prosto z ZUS” Zakład Ubezpieczeń Społecznych, oprócz uproszczenia formularzy, upraszcza także język pism kierowanych do swoich klientów.
W tej chwili odbywa się cykl szkoleń dla pracowników, które mają podnieść standard komunikacji z klientami. Zespół ekspertów zewnętrznych wyszkoli ponad stu konsultantów językowych, którzy będą odpowiedzialni m.in. za dalsze przeszkolenie załogi ZUS.